Ulike yogaformer - hvilken skal du gjøre?

_MG_8936-2.png

Det finnes flere yogaformer enn de jeg har skrevet om under, men dette er de vanligste formene i Norge i dag. 

Hatha Yoga

De aller fleste yogatyper i vesten faller under kategorien hatha yoga bl.a. ashtanga og jivamukti (og seks til). Det er en aktiv yoga form som kan kjennes ut som trening litt avhengig av tempoet på instruktøren. 

Ashtanga Yoga

Ashtanga er en av de mest kjente yogastilene i verden. Det er seks faste serier, og de fleste jobber med den første serien, Primary Series, i flere år. Det er over 60 positurer som skal gjennomføres og de fleste positurene skal man gjøre både høyre og venstre side på. Dette tar cirka 1,5t å gjennomføre. Og i mellom hver sittende positur så gjør man i tillegg en liten vinyasa, så dette er en fysisk krevende serie. Man blir både myk og sterk av denne serien. Mange kommer seg videre til den andre serien, Intermediate Series, men det er ikke så ofte at man ser folk gjøre tredje serien. Det er en grunn til det! Men dette er også en serie som alle kan gjøre da det finnes en enklere variasjon av alle positurene så ikke la ordene over skremme deg. Dette er yogatypen jeg gjør mest av. Det spilles som regel ikke musikk i disse timene. 

Jivamukti yoga

Jivamukti er en yogatype laget av et ektepar i New York med lang historikk med ashtanga bak seg. De holder fremdeles på og styrer hele yogaformen derifra. Det finnes ulike jivamukti-former, men de to vanligste heter Spiritual Warrior og Open. Spiritual Warrior er en fast serie med positurer som gjennomføres på én time. Open derimot endrer seg hver måned utifra instruksene fra New York. Instruktøren styrer timen som består av chanting, musikk og meditasjon. Disse timene er mye "løsere" i formen sammenlignet med ashtanga som kan sees på som strengere. 

Vinyasa

Vinyasa betyr å sette noe i en viss rekkefølge, som f.eks. asana. Så vinyasa er ikke en spesifikk yoga type, men en rekke hatha yogapositurer satt i rekkefølge. Det er derfor umulig å vite hva slags time man går til hvis den kun heter vinyasa. Om timen er rolig eller rask, tung eller lett, er helt avhengig av instruktøren. Om det finnes flere instruktører der du gjør yoga så prøv gjerne timene til flere, så finner du instruktøren som passer best på deg .

Yin yoga

De aktive yogaformene på lista over er kan kalles yang-yoga, og da vil yin yoga være det motsatte. Yin yoga er terapeutisk både for sinnet og for kroppen. Positurene (som det på bildet over) kan holdes i flere minutter så det på virker bindevevet rundt musklene våre i tillegg til musklene. Det er ofte noe guidet meditasjon med i timen i tillegg til pusteøvelser. Dette er min mest anbefalte yoga form for absolutt i alle. Vi trenger yin yoga i livene våre så hvis ditt yoga senter tilbyr denne timen så anbefaler jeg det sterkt! 

Restorative yoga

Dette er også en yin yoga type, men som er enda roligere. Positurene holdes i mange minutter og det brukes både blokker, bolstere og bånd. Det er ofte få positurer og kan ofte kalles medisinsk yoga.