10 mnd har gått siden sist

Det har gått 10 måneder siden mitt siste blogginnlegg. Det skjønner jeg både veldig godt og ikke i det hele tatt. Jeg har kjent litt på ønsket om å blogge litt igjen den siste tiden, så jeg starter litt opp igjen nå. Det var morsomt å lese planene mine for 2017 for det har jo ikke helt blitt sånn som jeg planla. 

En viktig forskjell fra 2016 til 2017 er måten jeg trener på. Jeg har blitt yogafrelst og det 90% av treningen min i dag består av yoga. Jeg gjør noe styrketrening på ryggen og løper litt, men ellers er det ashtanga yoga som er min greie.

Yogaen gjør at kroppen min for det meste har det veldig bra. En gang i blandt så blir jeg ivrig og halter i noen dager, men for det meste så går det ganske greit. Det er en vanvittig forskjell fra samme tid året før. 

Det er så mange som er nysgjerrige på ashtanga yoga så jeg lager en bloggserie framover der jeg tar for meg de ulike positurene i riktig rekkefølge med detaljerte beskrivelser av hvordan de skal gjennomføres. Det er nemlig over 60 positurer som skal gjennomføres på ca. 1,5t, alltid i den samme rekkefølgen. Først starter man med solhilsen A, så solhilsen B, deretter kommer de stående positurene, så de sittende, så de liggende før vi har egne avslutningspositurer. Det er mange positurer å komme seg gjennom og klarer man de ordentlig så har man en god treningsøkt. Mellom alle de sittende positurene gjør man også det man kaller for en vinyasa, men det kommer vi tilbake til.

 Bildet er laget av Ryan Spielman. 

Bildet er laget av Ryan Spielman. 

Jeg har gjort ashtanga i 11 måneder nå og er fremdeles en nybegynner. Dette er en praksis man aldri blir ferdig med og jeg nyter reisen veldig. Det er mange av positurene jeg ikke kommer meg inn i, men jeg skal gjøre mitt beste med å forklare og vise allikevel. Vi er alle på ulike plass uansett og det er helt OK at kroppen min fremdeles er for stiv for mye av dette. Jeg kommer meg dit til slutt uansett om det er neste uke eller neste år.