Mine 7 tips til deg som ønsker å prøve plantebasert diett

Research, research, research

Vi mennesker er veldig flinke til å anta at alt kommer til å gå fint, uansett hva vi gjør i livet. Vi flyr gjerne til andre land på ferie uten å ha booket hotell fordi "det ordner seg" eller så sjekker bestiller vi ikke bord på restauranten vi ønsker å spise på for det er vel alltid plass? Nei, det er ikke alltid plass. Vi antar og forventer uten å egentlig være sikre.  Hvis man gjør det med plantebasert diett så kan det oppstå problemer. Det er nemlig ikke å bare kutte ut kjøttet.

Sett deg ned foran datamaskinen din og gjør research! Hva må du huske på? Folk flest er overbevist om at de trenger melk for kalsium - hvordan skal du få i deg det nå, da? Og hvorfor drikker vi ikke melk, egentlig?

Det første spørsmålet veganere får er "hvor får du proteiner fra?". Ja, hvor gjør man det? Er det noen vitamintilskudd du bør ta?

Research!

PS. Husk å se etter troverdige kilder.

Samle oppskrifter fra mange bloggere

Nå som du har gjort masse research så vet du at du må spise mye mer mat enn som du hadde vært alteter. Plantebasert mat er som regel mye mer kalorifattig og da må man øke mengden. Men HVA skal du spise?

RESEARCH!

Det finnes mange plantebaserte bloggere der ute som legger ut deilige oppskrifter som er enkle å følge. Noen bruker fancy ingredienser som man bør bestille på nett, mens andre bruker helt vanlige ingredienser som du har i skapet fra før av. Samle på alle de mest fristende oppskriftene og prøv alle!

Grov skive med Oatly PåMACKAN, jordbærsyltetøy og müsli. 

Grov skive med Oatly PåMACKAN, jordbærsyltetøy og müsli. 

Prøv nye produkter

I Norge, fordi det fremdeles er nytt og ukjent, så ligger alle "spesielvarene" på egen hylle. I andre land så ligger disse produktene sammen med resten, men enn så lenge så får vi eget område. Her er gjerne allergivarer som glutenfritt o.l. også.

Neste gang du skal kjøpe ferdiglaget indisk saus på glass, kanskje du skal ta en av de som ligger i denne hylla? Som er uten melk? Eller kanskje du, bare for moro skyld, skal prøve å kjøpe rismelk for å se om du synes det er godt? Eller havremelk? Soyamelk? Mandelmelk? Kokosmelk?

Noe annet du kan gjøre er å kun velge smågodt som er merket gelatinfritt neste gang du skal fylle papirposen med lørdagsgodt. Kanskje du ser at du egentlig ikke savner resten.

Er du glad i smøreost på brødskiva di, så anbefaler jeg at du f.eks. prøver Oatly sin påMACKAN. Fullstendig uten dyreprodukter, men smaker helt likt.

Har du sett på alle kjøtterstatningene som finnes der ute? Start i frysedisken. Der finner du Omph!, Hälsans Køk, Anamma, Den Vegetariske Slakter o.l. Coop og Rema 1000 har begynt å lage mange egne produkter også. Kanskje du skal prøve en av de en dag? Bare på gøy?

Du får endrede smaksløker

Noe viktig å huske på mens du følger punktet over er at du, mest sannsynlig, liker det du liker i dag, fordi du har spist det i mange år. Det er en vanesak. Det samme gjelder plantebasert mat.

Det er derfor uhyre viktig at du ikke tar din første slurk med plantebasert melk og forventer at det smaker likt som kumelk. Det er flere kjøtterstatninger som forsøker å smake å likt kjøtt som mulig, og noen klarer det (f.eks. Omph! som finnes på Meny og Kiwi), mens andre bommer litt. Det betyr ikke at det ikke er godt, men det er viktig å ikke forvente 100% lik smak. Det er ikke det samme produktet og derfor er det heller ikke rettferdig og forvente at det skal være likt.

Personlig liker jeg ikke Anamma sine produkter så godt, men jeg er veldig glad i Hälsans Køk. Flere ganger så har jeg servert taco med HK sin färs (kjøttdeig erstatning) uten å få reaksjoner fra alteterne før lenge etterpå. "Vent litt, du spiser jo ikke kjøtt?! Har du begynt igjen?". Da er det ofte store øyne når jeg forteller at det var en fullstendig vegansk taco de slukte tidligere på kvelden.

Når du har drukket f.eks. rismelk lenge nok, så vil vanlig kumelk både lukte og smake rart. På samme måte som rismelka vil lukte og smake rart for deg idag.

Så osteglad som jeg har vært hele livet, så hadde jeg aldri trodd at jeg kom til å klare å slutte, men nå som jeg har vært uten i 1,5 år så smaker det ikke godt lenger. Og det vet jeg fordi jeg fikk en liten ostebit med av mannen min sin pizza (vi deler pizza'n i to, med vegansk ost på den ene siden og kumelkost på den andre) på mitt pizzastykke, og det var en utrolig merkelig smak som ikke var god.

Vanesak, med andre ord. 

Grov skive med Tofutti smøreost med smak av hvitløk og krydder med rå squash, tomat, gressløk og spirer.

Grov skive med Tofutti smøreost med smak av hvitløk og krydder med rå squash, tomat, gressløk og spirer.

Begynn sakte!

Du får gjerne hoppe uti det og kutte ut alt med en gang, men da får man ofte cravings som gjør at man faller tilbake i gamle rutiner ganske fort.  Jeg anbefaler heller at du tar det litt og litt. En middag her og en lønsj der. Kanskje du kan bestemme deg for at frokosten alltid skal være plantebasert? Eller så kan du be om soyamelk neste gang du bestiller en cappuccino - kanskje det ikke er en forskjell i det hele tatt i smaken? (PS. Det er ikke det. Det smaker helt likt!)

Små steg hele veien vil gjøre reisen mye enklere.

Finn ut hvorfor vi spiser plantebasert

De aller fleste slutter ikke å spise kjøtt fordi de ikke liker smaken. Faktisk så husker jeg å like kjøtt, egg og melk, men allikevel så har ikke spist noe av det på 1,5år. Kjøtt har jeg ikke spist på 2,5 år. Hvorfor? Ja, det er et godt spørsmål og det finnes mange svar der ute. Jeg anbefaler at du tar en titt på de mange videoene der ute av hva kjøttforbruket vårt gjør med verden og med dyrene. 

En god film å starte med, som ikke viser grafiske bilder, er Cowspiracy som ligger ute på Netflix. Den snakker mye om miljøaspektet av det å spise kjøtt. 

Er du en racer i engelsk så anbefaler jeg også at du ser videoen under av Gary Yourofsky. Det er to grafiske klipp i videoen, men du får god advarsel hvis du ikke ønsker å se de. Da trykker du bare på pause og klikker deg fram til han begynner å snakke igjen. Dog så anbefaler jeg selvfølgelig at du ser på hele. Ca. 50 minutter. 

Ingen spørsmål er dumme 

Sist men ikke minst så er det viktig å nevne at ingen spørsmål er dumme. Det finnes mange fine Facebook grupper i den store vide verden som gjerne svarer på spørsmålene dine. Veggispreik og Veganpreik er to av de. Hvis du bare vil se hva slags mat vi spiser så kan "Hva slags veganmat lager du idag?" være en fin gruppe å bli med i. Evt finnes også den engelske gruppa "What fat vegans eat" være morsom. Trener du mye anbefaler jeg den engelske gruppa"Plant Strong Fitness" eller den norske "NorVegan fitness"

Det er med andre ord mange der ute som gjerne deler tips og hjelper deg på din vei. Du trenger ikke å gjøre dette alene! 

Jeg er et godt eksempel på en som gjerne hjelper. Har du spørsmål så send meg en mail på greenmusclesfitness@gmail.com eller fyll ut skjema nederst på forsiden av nettsiden min. 

Lykke til! 

Grov skive med økologisk peanøttsmør, banan og cacao nibs. 

Grov skive med økologisk peanøttsmør, banan og cacao nibs.