Hvordan lage din egen måltidsplan

Hvor mange kalorier skal man spise?

Det kommer helt an på målet! Opp i vekt? Ned i vekt? Bygge muskler? Det finner du ut av før punktene under; så bygger du opp måltidene til å matche tallet du kommer fram til. 

Kjøp deg en kjøkkenvekt.

Det er mange som er imot kaloritelling, men jeg er for! I hvertfall i en liten periode til du har begynt å skjønne litt mer. Det er nemlig skremmende mange som ikke aner hvor mye kalorier det er i maten de spiser. De spiser det de har lyst til og gjerne til de er litt for mette. Så lenge maten ser sunn ut, så tror man at man spiser greit. Likevel så kommer vekta krypende.

Som regel så er det fordi denne sunne maten faktisk inneholder en del kalorier, og det vet man ikke før man har målt og sett det igjen og igjen. Alle måltidene i kjøpte matplaner har blitt målt og veid av noen andre. Jeg anbefaler at man veier alle måltider i 2-4 uker, til man begynner å skjønne tegninga. Det er begrenset hvor mange ganger man trenger å veie 50g havregryn før man begynner å skjønne hvor mye det er. 

Skriv en liste over favorittmåltidene dine

Jeg anbefaler 4-6 ulike måltider til frokost og samme til lunsj og middag. Pass bare på at de ulike måltidene ligger på rundt samme kaloriinnhold; da slipper du å kjede deg med samme mat hver eneste dag. Pass på å lage disse i riktige størrelser/porsjoner ved å følge punktet ovenfor. 

Pass på næringsinnholdet

De tre stegene ovenfor er det enkleste; det er oppbygningen av måltider som er det vanskelige. Du må passe på at du får i deg gode fettkilder, karbohydrater og fullverdige proteinkilder i hvert måltid. Og ikke glem mikronæringsstoffene, da! Generelle regler er; spis variert, lite ferdigmat og få i deg masse grønt!