The reason your diet isn't working

I'm going to cut right to it; the reason your diet isn't working is because it's a diet. The reason diets don't work is that they have a start date and an end date, what happens after that is up the Gods. Well, not really. What usually happens after the end date is that people start eating the way they did before the diet because they think everything is "fixed" now. The weight comes creeping back on and they deem the diet useless because it didn't work. 

For your diet to work, your have to stop calling it a diet and start calling it your new lifestyle. A lifestyle, as opposed to a diet, is the way you live your life day in and day out. 

An overweight person (excluding illnesses and those on medication) are overweight because they eat too much and move to little. Eat less and move more is a popular way of explaining how to lose weight and it's very true, but not the way people are doing it. 

Going from eating 3000-4000 calories a day to 1300 calories because you've finally decided to shed some fat is NOT the right way of going about it. It's not healthy and it's deemed to fail. The hunger and cravings will catch up with you and slap you in the face before you even realize what's happening. 

Another part of a diet is the reward function. When you've been good (i.e. had a salad or worked out), you feel the need to reward yourself for being good, instead of realizing that the healthy food you just ate or the work out you just did was the actual reward. 

So what should one do? Accept that a healthy active lifestyle is a big change if you're coming from a sedentary unhealthy one, and one cannot just jump from one to the other experiences difficulty. Start the change slowly and do one thing at a time.

Are you addicted to soda? Well, how many times a day do you drink soda? 5? Okay, cut it down to 1.
You eat takeout 3 times a day? Turn your stove on and learn how to make your favorite meals yourself.
How often do you exercise? Never? Now is a great time to start, but don't throw yourself into a 5-day split workout routine that will have you hitting a wall in no time. How about you start going for walks instead?

Do you get my drift? Slow changes until you make them habits. I'll write a blog post explaining this more soon. 

The most important thing to take away from this blog post: don't diet! 

Jeg hopper rett inn i det; dietten din fungerer ikke fordi det er en diett. Dietter har en startdato og en sluttdato, og hva som skjer etter det er det ingen som vet. Vel, det er ikke helt sant. Det som skjer (som regel) er at personen går tilbake til å spise det de spiste før dietten fordi de tror at de nå er "fikset". Når vekta kommer krypende tilbake slakter de dietten og sier den ikke fungerte.

"Jeg har prøvd alle dietter som finnes.."

For at dietten din skal fungere så må du slutte å kalle den en diett, men din nye livsstil. En livsstil, i motsetning til en diett, har ikke en sluttdato. Det er måten du lever livet ditt på dag inn og dag ut. 

En overvektig person (eksludert de med sykdommer og de på medisiner) er overvektige fordi de spiser for mye og beveger seg for lite. Spis mindre og tren mer er en populær ting å si når det gjelder vektnedgang, og det stemmer, men ikke på den måten det gjøres med dietter. 

Er du vant til å spise 3000-4000 kalorier om dagen, og plutselig skal ned til 1200 kalorier fordi du nå skal bli "sunn", så er det garantert at det går galt. Sulten og cravings vil ta over livet ditt igjen før du har skjønt ordet av det. Igjen var det en diett som ikke fungerte. 

En annen del av dietter som er negativt er følelsen av å fortjene noe når man har vært "flink". I dag spiste jeg salat til lunsj, så da er jeg snill med meg selv og kjøper en croissant på vei hjem fra jobb. Istedenfor gjelder det å innse at salaten eller treningen du gjennomførte er den faktiske premien.

Hva skal man gjøre, da? Vel, det første som må gjøres er å innse at en sunn og aktiv lisstil er en annen verden sammenlignet med en usunn stillesittende livsstil. Man kan ikke hoppe fra den ene til den andre uten vanskeligheter så det gjelder å gjøre det sakte og med kontroll.

Er brus djevelen hos deg? Drikker du 5 glass om dagen? Kutt ned til 1. 

Spiser du ute tre ganger hver dag? Skru på ovnen og lær å lage favoritt rettene dine hjemme der du har litt mer kontroll på ingrediensene.

Trener du aldri? I dag er en perfekt dag å starte på, men ikke hopp inn i en 5-split treningsplan. Start så enkelt som å gå turer. Dørstokkmila er den tyngste å overkomme.

Skjønner du hvor jeg vil? Gjør endringer litt etter litt til du har lagd nye vaner. Jeg skal skrive et blogginnlegg som forklarer dette litt dypere snart, men det du skal ta med deg videre etter dette innlegget er; dropp dietten!