NB! I'm sorry, but my entire website is in Norwegian. For English entries, visit my instagram @fitness_sophie. 

Ved å være her har du tatt et viktig steg mot å gjøre kroppen din sunnere og sterkere. La oss sette i gang!

Dette vil du finne på siden min:

 

Ernæring

Jeg viser deg veien til et sunt plantebasert kosthold for både veganere og vegetarianere. Spiser du fremdeles kjøtt, men er nysgjerrig på et plantebasert kosthold så er du like velkommen til å sende meg en melding.

trening

Mange trener for mye og mange trener for lite. I en verden der vi beveger oss mindre og mindre er det nødvendig å ta oss selv i nakkeskinnet. Her hjelper jeg deg til både hjemmetrening og trening i studio.

Lima01.jpg

blogg

Dette er ikke en blogg om mitt private liv, men en blanding mellom oppskrifter, tanker og artikler. Ta en titt så håper jeg du finner noe interessant. Ofte stilte spørsmål ender ofte som en artikkel. 

Enkel og sunn plantebasert mat for alle

 

Mat er ikke bare mat lenger. Mat er skummelt, men også trøstende. Den er god, men også vond. Mat har blitt masete og slitsomt istedenfor noe vi kan kose oss med. Eller, det er sånn for de fleste i hvert fall, og det er kjempesynd! Mat burde være enkelt å lage, vennlig mot kroppen, sinnet og være energigivende. 

Mitt syn på mat er enkelt; så lenge det ikke kommer fra et dyr, så spiser jeg det. Jeg holder meg ikke unna noe som helst og syns alt er greit å spise - selv sukker! Man skal ikke trenge å gi slipp på favorittmaten sin, men man trenge ikke å spise til man sprekker og man kan lære seg å gjøre maten sunnere ved å bytte ut enkle ting. Alt med måte, som de sier. La meg hjelpe deg forstå at mat på ingen måte er så vanskelig som alle skal ha det til.

Er du veldig pirkete og sær når det gjelder mat som f.eks. alt sukkerfritt, glutenfritt (cøliaki eksuldert), lavkarbo o.l. så vil nok ikke min stil passe deg. Her spises alt, men med måte. Les videre og velg pakken som passer deg best. 

Lurer du på noe så sender du en mail greenmusclesfitness@gmail.com eller fyller ut skjema helt nederst.

 

 

Matplan
999,-

Har du vært vegetarianer en stund og ønsker å bli veganer? Eller er du kanskje en veganer som kun lever på poteter fordi du ikke vet hva annet du kan lage? Her snakker vi sammen per epost, der jeg stiller en del spørsmål, før du får en to-dagers meny laget etter dine mål og preferanser. 

total makeover
2500,-

Har du noen spesifikke mål? Opp i vekt? Ned i vekt? Mer muskelmasse? Dette er for deg som vil gjøre en stor kosthold- og fysikksendring i ditt liv. Sammen kommer vi fram til hvilke makros du bør følge og du får en 4-dagers matplan i tillegg til tilpasset treningsplan. Inkluderer 1t med chat; annen kommunikasjon skjer via e-post.

Oppdatering: Nye regler hos SATS Elixia gjør at jeg ikke lenger kan selge treningsplaner og online trening via egen nettside lenger. Ønsker du å trene med meg så er det bare å ta turen til SATS Storo i Oslo. Vi krysser fingrene for at SATS Elixia sitt online trening med PT ikke blir så alt for sen i lanseringen sin.  

Nå målene dine med effektiv trening

 

Ordet trening betyr "en aktivitet som tar sikte på å gjøre en organisme mer utholdende og myk, og å øke styrken, farten og koordinasjonen".

Det betyr ikke at trening nødvendigvis er det samme som å stå på treningssenteret og kjøre repetisjon etter repetisjon til du spyr, eller løpe flere mil til tærne faller av. Du kan selvfølgelig gjøre dét hvis du vil, men det er ikke for alle. Alle bør derimot drive med en form for aktivitet som får de opp av sofaen og som gjør slik som definisjonen sier; gjør organismen, altså deg, mer utholdende, sterkere og raskere. Og dette uansett alder, selvfølgelig. 

Målet med trening er ikke alltid fysikken, så du trenger derfor ikke være redd for at jeg skal "tvinge" deg til å se ut på en spesiell måte, eller at du skal klare spesifikke øvelser og bevegelser. Noen mennesker ønsker kun å øke kondisjonen sin så det er lettere å leke ute med barna uten å bli andpusten etter et par minutter, mens andre vil miste 15kg-20kg. Noen vil øke styrken i skuldrene så de blir kvitt smerter ved bevegelse, mens andre vil gjerne klare 100kg i benkpress. Man har forskjellige mål og det resulterer forskjellige måter å trene på.

Menneskekroppen har aldri vært så stillesittende som de siste 30 årene, og med det har livsstilssykdommene kommet. Mange av disse kan man få bort igjen med hjelp av trening og riktig kosthold. Det er på tide å bevege på seg så la oss sette i gang!

Oppdatering: Nye regler hos SATS Elixia gjør at jeg ikke lenger kan selge treningsplaner og online trening via egen nettside lenger. Ønsker du å trene med meg så er det bare å ta turen til SATS Storo i Oslo. Vi krysser fingrene for at SATS Elixia sitt online trening med PT ikke blir så alt for sen i lanseringen sin. :-) 

 

 

Ofte stilte spørsmål

 

Det er en del spørsmål som blir stilt igjen og igjen. Disse spørsmålene svarer jeg på her så les gjerne gjennom de.

 

 

Hvordan får vegetarianere og veganere i seg proteiner?

Nærmest all mat har proteiner i seg, så det enkle svaret til dette spørsmålet er "via alt". 

Det finnes 9 essensielle aminosyrer vi må tilføre via kosten, og kjøtt (dette inkluderer alle typer kjøtt) inneholder alle disse. Kjøtt kalles derfor en "fullverdig proteinkilde". 

Frukt og grønt inneholder ikke alle de 9 essensielle aminosyrene og kalles derfor en "ikke fullverdig proteinkilde", med unntak av soya, quinoa, chiafrø, hempfrø og bokhvete som er alle fullverdige proteinerkilder. 

Den enkleste måten å vite at man får i seg alle de essensielle aminosyrene på er å spise variert. Det kan være en ingrediens som har 5 av av 9 aminosyrer, og en annen som har de resterende 4. En enkel måte å vite at du får i deg alle 9 hver dag er å kombinere en god karbohydratkilde som fullkornsris eller fullkornscouscous med bønner eller belgfrukter. 

Hvilke vitamintilskudd må jeg ta?

Er man flink til å spise variert får man i seg det aller meste man trenger, så vitamintilskudd er som regel ikke nødvendig. Det eneste unntaket er vitamin B12, som kun finnes i animalske produkter. Vi er dermed nødt til å få dette i oss via tilskudd.

NIH.no sier: Vitamin B12 - kobalamin - er et vitamin som er livsnødvendig og viktig for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller (særlig røde blodlegemer og noen hvite blodlegemer). Vitaminet kan ikke lages i kroppen og må derfor tilføres gjennom kosten.

B12 fåes ikke kjøpt alene i Norge, og man må derfor kjøpe det i Sverige eller via nettsider som iherb.com. Man kan eventuelt kjøpe multivitamin som har dette tilsatt. Daglig dose er anbefalt 2 µg (mikrogram).

Dette er ikke en anbefaling eller noe du bør tenke på å ta. B12 er et tilskudd du MÅ ta om du ikke spiser kjøtt. Selv mange som spiser kjøtt sliter med B12-mangel. Ekstreme tilfeller kan føre til alvorlig sykdom og død. 

Det er også anbefalt å ta vitamin D tilskudd, uansett om du er veganer eller kjøtteter, da vi i Norge ikke er spesielt bortskjemte når det gjelder sollys som man naturlig får det fra.

Kalsium og jern er noe mange bekymrer seg for, men det trenger du ikke. Er du flink til å spise mørke bladgrønnsaker som spinat, bok choy og grønnkål så får du både kalsium og jern fra disse. 

Er kumelk sunt?

Dette er et spørsmål som krever et langt svar; selv om svaret er et klart nei. Behovet for melk er så stort i hele verden da mengde produkter det brukes til øker hele tiden. Dette er bl.a. produkter som smør, ost, fløte, rømme, cottage cheese, yoghurt, drikkemelk og iskrem.

For å klare å få nok melk til alle disse produktene går kyrne gjennom enormt mye stress da de blir kunstig inseminert på nytt og på nytt. Dette stresset får vi i oss via melkeproduktene vi konsumerer. 

Dette stresset er derimot ingenting sammenlignet med antibiotikaen, hormonene og kjemikaliene de får via kosten sin. Mer stress kommer av at kyrne, som før levde så lenge som 15-20 år og nå kun lever ca. 3 år, ikke lenger gressfôres men får kraftfôr mens de står i båser. 

Melkesukkerallergi og laktoseintoleranse er de matallergiene som flest har i hele verden, og dette fordi vi mister enzymet som skal bryte ned melkesukkeret når vi er mellom 2 og 4 år gamle. Det er rett og slett ikke meningen at vi skal fortsette å få det i oss. 

Tine og andre merker har i alle år dyttet det ned i halsen på oss via reklame o.l. at melk er nødvendig før kalsium, men det er motbevist nok av ganger. Melk etterlater seg en sur restingrediens i kroppen, og det er kalsium i beina våre som gir den syrenøytraliserende-/alkaliske effekten kroppen behøver etter inntaket. Så vi drikker melk for å få i oss kalsium, men vi bruker mer kalsium på å behandle melken. Det finnes mange type plantemelk der ute som er kjempegode og som gjør samme jobben som kumelk. Finn din favoritt! Min er rismelk. :-)

 


Jeg spiste vegansk en stund, men jeg ble slapp og syk. Hva skjer?

<Svaret er på vei>

 

 

Er egg hønas menstruasjon?

Jeg forstår godt hvorfor dette har blitt noe mange tror, for det er mange likheter hvis vi skal sammenligne høna med mennesker, men svaret er allikevel nei. Fugler har et annet reproduktivt system enn andre dyr som har menstruasjon. De har ikke mensen i det hele tatt!

Når en kvinne har mensen så er det fordi livmoren har, ca. 2 uker tidligere, løsnet et fruktbart egg.  I løpet av de to ukene, fra egget løsner til menstruasjon, så har en tykk livmorshinne bygget seg opp, men denne behøves ikke hvis egget ikke blir befruktet. Når denne livmorhinnen og det ubefruktede egget støtes ut av kroppen kommer det blod, og dette kaller vi kaller menstruasjonssyklusen.

Egg modnes på ca. samme måte hos høna som hos oss mennesker, men det er det eneste som er likt. Egget (plomma) som løsner utvikler eggehvite etter hvert som det går gjennom egglederen. Det er på dette punktet at egget må befruktes hvis det skal komme kyllinger. Uansett om det er befruktet eller ikke, vil skallet dannes og ut kommer et egg.

Dette er veldig forenklet, og det er som sagt deler av prosessen som er likt, men mye er ulikt. 

Jeg forstår at det er fristende å bruke det som et argument for å få andre til å slutte å spise egg, da det er en ekkel tanke å skulle "spise mensen". Det å derimot si ting som ikke er riktig, som om det er fakta, vil kun slå tilbake på veganere. 

Hvor får jeg omega 3 og 6 fra?

<Svaret er på vei>


Jeg skjønner at du lurer! For hvem er jeg til å kunne hjelpe deg? Vel, nå skal du høre litt om meg og min historie. 

Mitt navn er Halat Sophie og jeg er gift med kjekkeste Pelle og sammen har vi Lille og Luigi, våre to små italienske mynder. Hverdagen min består av jobben min som PT og instruktør, lesing av bøker, jobben som fotograf, turer med hundene mine og mye tid foran datamaskinen. Jeg kan klassifiseres som introvert og liker meg aller best hjemme i min lille hule, men jeg er samtidig veldig utadvendt og bruker mye av tiden min på å smile og tulle.

Trening

Da jeg var 16 ble jeg svært syk i ca. 2 mnd og gikk ned mange kilo på denne tiden. Etter å ha vært overvektig ungdom så lenge, føltes det ut som jeg fikk sjansen til å få starte på nytt og min besettelse med trening begynte. 

Dessverre påførte jeg meg selv mange belastningskader gjennom treningen da jeg ikke ante hva jeg gjorde, og i dag sliter jeg med vondter i begge knærne mine, venstre håndledd, venstre hofte og skulder; disse skadene og smertene er konstante. Noen dager er heldigvis bedre enn andre, og jeg kan til og med ha små perioder uten smerter i det hele tatt. Selv om jeg aldri slutter helt å trene, er noen dager så ille at de må brukes på sofaen og da blir de alltid brukt til å tilegne meg ny kunnskap. Å være nysgjerrig har alltid vært en stor del av livet mitt og i dette yrket blir man aldri utlært. Ny forskning kommer ut hele tiden og det er viktig å følge med. Etter å ha vært gjennom en del yrker gjennom de årene, så fant jeg til slutt ut at personlig trener, som jeg hadde vurdert i nærmere 10 år var veien å gå. Utdanningen min tok jeg hos SAFE Education og i dag jobber jeg på SATS Storo i Oslo som personlig trener og instruktør. 

Ernæring

For 3,5 år siden hørte jeg en kommentar som fikk meg til å kutte ut kylling fra kostholdet mitt på dagen. En fotograf spurte Prior om han kunne låne et par høns til en fotoshoot og fikk ja til dette. Videre spurte han om hvor lenge han fikk låne de, og fikk svar om at "så lenge du vil. Når du er ferdig så er det bare å knekke om nakken på de; de er så svake at det er veldig lett". Dette var for meg, som alltid har vært svært glad i dyr, en sjokkerende kommentar å høre. 2 minutter på Google om kyllingindustrien var nok til at dette var svært lett å kutte ut av kostholdet.

4 måneder senere kuttet jeg ut rødt kjøtt også, og ble peskitarianer (jeg spiste altså fremdeles fisk). Spol frem 1,5 år til mars 2015 og steget for å bli veganer ble tatt. På de 1,5 årene som peskitarianer gjorde jeg masse research ved å lese mange bøker og forskningsresultater for å passe på at jeg ikke ble syk av endringen. Ernæring har blitt en liten besettelse og jeg sitter i dag med mye kunnskap om hvordan veganere og vegetarianer holder seg sunnest mulig, spesielt hvis man er aktiv med mål man ønsker å nå. Jeg mener på ingen måte at jeg kan alt, og jeg går diverse kurs o.l for å holde meg oppdatert på alt nytt som skjer.

Du kan se nærmere alt jeg spiser på min instagram; @fitness_sophie og mye på min snapchat, der jeg også har mange små videoer; halatsoph

For å kontakte meg kan du sende meg en epost på greenmusclesfitness@gmail.com eller fylle ut skjema under.

Navn *
Navn